Klachten na de zwangerschap. Een blog post speciaal voor vrouwen!


Wij vrouwen nemen klachten na de zwangerschap als iets wat erbij hoort en waar we mee moeten leren leven.
Hieronder een aantal klachten die wij als “normaal” ervaren, maanden of zelfs jaren na de bevalling.

  • Urine verlies
  • Terugkerende blaasontstekingen
  • Pijn bij het plassen
  • Lage rugklachten
  • Pijn bij het vrijen
  • Littekenweefsel
  • Zwaarte gevoel in de onderbuik
  • Baarmoeder-, blaas-, rectumverzakking (graad 1 is ontzettend veel aan te doen)
  • Hernia lage rug
  • Stuitje problemen (na de bevallingen zo snel mogelijk een afspraak maken en niet op een donut gaan zitten maanden)
  • Vocht vasthouden
  • Opgezette buik
  • Pijn in de buik bij gevulde darmen
  • De stabiliteit/romp spieren niet getraind krijgen

Met deze klachten hoeven wij als vrouwen vaak niet te blijven lopen! Er zijn namelijk oplossingen.

Vandaar dit onderwerp als mijn eerste blog post.
Mijn eigen bevalling heeft gezorgd dat ik nog meer besef hoe belangrijk het is om goede begeleiding te krijgen na de zwangerschap.

Tijdens de zwangerschap moet ons lichaam zich aanpassen aan alle veranderingen. Het lichaam maakt ruimte voor de groeiende baby in de buik. Na de bevalling moet het lichaam zich weer herstellen. Nu gaat dat bij de meesten automatisch goed maar helaas is niet iedereen meer “hetzelfde” na de bevalling.

Een natuurlijke bevalling of keizersnede is een enorme prestatie.
Soms verloopt de bevalling helaas niet soepel. Je kan denken aan: een trage ontsluiting, vacuüm/tang verlossing, langdurige weeën, spoedkeizersnede, placenta die niet loslaat, duwen op de buik en het plaatsen van een knip. Hier kunnen bewegingsbeperkingen uit voortkomen (m.n. in het bekken) wat een goed herstel na de bevalling in de weg staat.

Ook is er veel ruimte ontstaan in de buik. De organen moeten geleidelijk weer een plekje terug vinden. Door verschillende redenen (complicaties of een zware bevalling) kan dit leiden tot bewegingsverlies in de buik. Als deze bewegingsbeperkingen aanwezig zijn dan kan je proberen je bekkenbodemspieren, je stabiliteit en de buikspieren te trainen maar het effect zal minimaal zijn.

De gewrichten en organen moeten eerst goed bewegen voor een optimale aansturing naar o.a. de spieren.
Dit houdt bijvoorbeeld in dat de baarmoeder mee moet kunnen bewegen met een vollere blaas en/of darm. Als dit niet gaat heeft dat invloed in het bekken, de lage rug, op de blaas-, baarmoeder- en darmfunctie en de aanspanning van de spieren.

Als osteopaat zorg ik dat er een basis is om weer op te kunnen trainen. Dit betekent dat ik het hele lichaam weer in balans breng en niet alleen de pijnplek behandel.
Bedenk ook dat ik vaak maximaal maar 3 tot 5 behandelingen nodig heb om de klachten te verhelpen of duidelijk te verminderen.

Mocht een van de eerder genoemde klachten bekend voorkomen bij jezelf of bij een vriendin schroom je niet en mail je vragen naar info@purus-osteopathie.nl of neem contact op via 06-41326357. Mocht je meteen een afspraak willen maken dan kan dit online via deze link naar het webboekingssysteem.

.